HOGY LÁTJÁK A FOTÓSOK MÁSKÉPP A VILÁGOT?
Gondolkoztál már azon hogy a fotózás miképpen befolyásol téged? Nem a dolog üzleti, hanem a személyes oldalára gondolok. Valami arra inspirált minket életünk egy bizonyos pontján hogy kamerát ragadjunk. Amikor először használtad már tudtad hogy van szemed, szenvedélyed a fotózásra? A vágy, hogy az objektív mögé kerülj az első fotóid egyikének láttán jelentkezett vagy folyamatosan alakult ki az idők folyamán?
A fotográfusok másképp látják a világot. Utazások során mi meglátjuk azokat az „állítsd meg az autót” pillanatokat, amik népesség 99,999%-ának a figyelmét sosem ragadnák meg. Természeti séták során állóhelyzetből vízszintesen fekvőbe megyünk át. Repülőtereken, épületekben székeket, ismétlődő mintákat és vonalakat veszünk észre. „Szó szerint” látunk és elvontan. Karaktert látunk az emberek arcában, érzelmet a vadvilágban, gyönyörű bokeh-t, színt, amely túlhaladja a színskálát. Látunk színesben és fekete-fehérben. A fotográfia egy bizonyos módja a pillanat megfigyelésének, a befogadásának és (hála a digitalizmusnak és a fényképek restaurálásának) örökre történő megőrzésének.
„A képek készítése az élet ízlelgetése, minden századmásodpercben – Marc Ribaud”
A fotózás munka. Magába foglal türelmet, friss látásmódot és szorgalmat hogy lendületesen megcsináljuk a képet és eljussunk vele az utómunkáig. Az, ami megérint minket abban a bizonyos pillanatban, ami felkeveri a szenvedélyt bennünk… Ez az, ami megmutatkozik a végeredményen nemcsak számunkra, hanem a néző számára is.
BOLDOGSÁG
A játszadozó gyerekek látványa visszarepít minket az időben oda, amikor az iskolaudvaron vagy a játszótéren játszottunk a pajtásainkkal élvezve a verőfényes, tavaszi napot.

A FÜGGŐSÉG TÁPLÁLÁSA
Egy fotós a szépséget az ételben, mint fotó-tárgyban látja (és desszertként). Ennek a sajttortának a látványa gyors látogatásra sarkallt a spájzba hogy megtaláljam a Nutellát.

EGYEDÜLLÉT
Van olyan, hogy más fotósokkal együtt utazunk. Máskor ez egyszemélyes meló. A magányos pillanatok, különösen a természetben számos különböző módon fejeződik ki. Egy egyszemélyes kajak siklik békésen keresztül az ég tükröződésén egy hatalmas, csendes tavon.

„BÁRCSAK TEHETNÉK VALAMIT”
A National Geographic és más, nemzetközi és érdeklődés-specifikus sajtótermékek felnyitotta a szemünket a gyönyörűségre, a különbözőségre, a küzdelmekre a föld körül. Cikkek és képek, amiket már régen láttunk még mindig rezonálnak bennünk.
Vannak helyzetek, melyek megérintenek minket és arra ösztönöznek hogy adakozzunk, adjunk időt, pénzt, ruhát és állatgondozáshoz szükséges dolgokat, hogy oktassunk és hogy segítsünk.

FELFEDEZÉS
Csak annyit kell, hogy tegyél hogy „ráguglizol” egy úticélra vagy egy érdekes területre és képek tömege fog megjelenni. Az „útifotózás” (travel phorography) néhány kilométertől sok ezer kilométerig terjedő távolságokat ível át azért, hogy megossza a látványosságokat a te egyedi látásmódodon, ahogy mások még nem látták, vagy nem vették észre. Érdemes elolvasni (angolul beszélő olvasóink fogják igazán értékelni) ezt a postot: How to Be a Tourist in Your Own City and Capture Remarkable Photos

Az útifotózás nem mindig a helyszínről szól. Inkább arról szólhat hogy mi történik, amikor lerúgjuk a cipőnket és lazítunk egy kicsit.

GONDOLKODÁS
A fotók pillanatnyi megállást adhatnak nekünk. Időt arra, hogy élvezzük a pillanatot, az emléket, az érzést amit keltett bennünk. Gondolkodni jó. A fotográfusok arra késztetik a fotóik tárgyát (és ebben az esetben szavakat a papíron) hogy rezonáljanak a nézővel.

ÉSZREVENNI A RÉSZLETEKET
Engem, mint madár- és természetfotóst izgatottá tesz a korán kelés és a világ ébredésének látványa. A madarak, tájak, az állatvilág lenyűgöző témák a maguk teljességében. Az egyes teremtmények ugyancsak hihetetlenek. Meglátjuk a kis dolgokat és megmutatjuk a szépségüket másoknak.
A pelikán egy nagy, majdnem prehisztorikus kinézetű madár. A hatalmas szárnyaikról, masszívan hosszú csőrükről és különös, vitorlázó repülésükről ismertek. Ugyanakkor annyi részlet lakozik az arcukon, a szemükben. Úgy gondolok rájuk, mint „bölcs, érdekes öreg emberek a tengerről”.

A tollazatuk, mely összetett és gazdag egy majdnem monokróm sémában gyönyörű absztrakttá teszi azt.

BOLDOG BUBORÉK
A fotók fertőző energiát terjesztenek. A sport- és más csoportok megfigyelése és fotózása kihívásokkal és jutalmakkal is jár. Hogy megnyerte-e a versenyt vagy sem, számít? A mosolya, a kifejezése „győztes”-t kiált és „jó itt lenni”-t mindenestől, úgy ahogy van.

Inspiráló, fotográfusoktól származó fotográfiai idézetek tömkelegéért a Good Reads internetes oldalon található egy link „400 fotográfiai idézet” címmel.
A kritikus, létfontosságú elemek, mint a fény, a kompozíció, a tárgy, az utómunka rendkívül fontosak minden fotóban. Az érzelem, amit a fotográfus érez és közvetít a kép által nagyon jelentős tényező egy jó és egy kiemelkedő fotó között.
Ha a legjobb fotóidra gondolsz mi különbözteti meg őket a többitől amit készítettél?

Fontos tehát, hogy nyitva tartsuk objektívjeinket és engedjük, hogy a kezdeti szenvedély velünk maradjon, így tartva frissnek és újnak látásmódunkat!
Sikerült gondolatokat ébresztenünk benned? Mi az, ami téged megmozgat, ami arra késztet hogy elkattintsd a géped és utána megmutasd másoknak is az elkészült képet? Írd meg mi az, amire te ‘rezonálsz”?
Ez a cikk (angol nyelven) eredetileg a Light Stalking-on jelent meg nemrégiben. Szerzője Sheen Watkins, aki madár-, természet- és vadvilág-fotós. Réges régóta „madarazik” és rajongója a természetnek. Fotós munkásságát a Facebook-on és weboldalán lehet nyomon követni, de birtokol egy utazással és fotózással foglalkozó blog-ot is.
Péter