KÉPEK ÉS SZAVAK

KÉPEK ÉS SZAVAK

A mai témánkat nehéz lefotózni, hiszen a szavakról szól. Valójában maguk a szavak a téma, amelyeket a képeidhez biggyesztesz.

Bármilyen szöveg ami a képeidet kíséri meg fogja változtatni a néző reakcióját amit kép váltott ki. Például az „Alig várom hogy találkozzunk szombaton a pikniken” egy, a családodról készült kép mellett egész más reakciót vált ki, mint az, hogy „Bob és én úgy döntöttünk elválunk”.

Ennek a szélsőséges és képtelen példának a lényege az, hogy a szavak megváltoztatják a képet. Van egy harmadik hatás, ami akkor jelentkezik, amikor úgy határozol hogy mondasz is valamit mikor bemutatsz egy képet. Ez egy olyan hatás, amit nem érhetsz el csak a szöveggel vagy csak a képpel. E harmadik hatás szépsége az, hogy a képeid megerősítésére használhatod.

 

Bárcsak én alkottam volna meg a „harmadik hatás” kifejezést, de nem én tettem. Wilson Hicks, a Life Magazine kitűnő képszerkesztője írt erről a könyvében, a Words and Pictures-ben. Úgy érezte, hogy a szavak és képek együtt alkották meg az építőelemeit annak, amit ma fotózsurnalizmusnak hívunk. Ha valaha is tűnődtél a szavak képekkel történő együttműködésének erejéről, akkor vedd elő a National Geographic bármelyik számát és olvasd el a képaláírásokat. Vannak emberek a National Geographic-nél, akik semmi mást nem csinálnak csak képaláírásokat írnak.

A legfőbb bűn amit bármilyen képaláírás írója elkövethet – és én azt a néhány szót hívom képaláírásnak amit anyukádnak küldesz a parton játszó gyerekeidről készült képpel – az, hogy elmondja a nézőnek azt, amit a képen amúgy is lát. Hadd tegyék a fotók azt, amiben a legjobbak – hadd mutassanak az embereknek dolgokat. Utána tegyük biztossá, hogy a szavak még egyet üssenek. Ha nem teszik, elszalasztottunk egy lehetőséget. És ez esetben nem számít, hogy egy nagy magazin vezető képaláírója vagy-e vagy valaki, aki éppen arról dönt mit írjon a karácsonyi üdvözlőlapjára.

Ne mondd el az embereknek azt, amit úgyis látnak. "Az uncsitesók úszni mentek Greg bácsival"-t mindig vinni fogja a "Alex félt a víztől, de Greg bácsi kedvessége és humora úszásra késztette az unokatestvéreivel együtt"

Ne mondd el az embereknek azt, amit úgyis látnak. “Az uncsitesók úszni mentek Greg bácsival”-t mindig vinni fogja a “Alex félt a víztől, de Greg bácsi kedvessége és humora úszásra késztette az unokatestvéreivel együtt”

Használjuk egy kicsit a gyerekek-a-parton példát. Mondjuk, hogy a képen két kisgyerek úszik. Íme néhány nagyon különböző képaláírás:

  • Képaláírás 1: A kis Luke és Emily úszik

Bocsi. Ezt már tudtuk. Ez az, amiért elsősorban elküldted a képet. Látjuk hogy Luke és Emily úsznak.

  • Képaláírás 2: A vakáció első napján még gyakorlatilag be kellett dobnunk a kölyköket a vízbe. Az utolsó napon aztán alig tudtuk kiszedni őket.

Most viszont adtál valamit, amibe a néző képzelőereje bekapcsolódhat. Gyerekek, akik nem akarnak bemenni a vízbe vagy nem akarnak kijönni onnan általában nem túl jó fotó-témák, de a szavak egy másik képet alkotnak a tudatban; ez a remek szókép. Ötletet kapunk hogy mi történt és az emberek mit gondoltak róla. Úgyhogy tegyél meg mindent annak érdekében, hogy ne a nyilvánvalót állítsd ki a képedről.

Még egy mód egy amúgy csodálatos fotó hatásának lerombolására a képen szereplő személy nevének elírása. Ha bármikor készítesz egy képet a templomod vagy iskolád számára és ez a kép egy egyszerű csoportkép, legyél biztos abban, hogy balról jobbra, hátsó sor, első sor, minden szereplőről tudod kicsoda és hogy mindenki nevét helyesen lett leírva. Nehéz kenyér, de nagyon fontos a pontosság.

Egy 1 000 000 másodperces záridejű fotó, az égbolt egy darabja mit eltakarhatsz egy érmével és egy szoba, ami tele van tudósokkal akik az Istent fotózzák. A szavak képeket festenek, amit a fotó nem tud. Valahogy mégis sikerül. Az örökkévalóságnak ez a képe "a valah készített legjobb fotó"-ként lett aposztorofálva

Egy 1 000 000 másodperces záridejű fotó, az égbolt egy darabja mit eltakarhatsz egy érmével és egy szoba, ami tele van tudósokkal akik az Istent fotózzák. A szavak képeket festenek, amit a fotó nem tud. Valahogy mégis sikerül. Az örökkévalóságnak ez a képe “a valaha készített legjobb fotó”-ként lett aposztorofálva

A mai napig élénken él bennem a csalódottság egy gyerekkori képem rossz kísérőszövege kapcsán. Éppen vízzel töltött lufi csatában voltunk a Phil Rooning-gal amikor megállt mellettünk egy autó és az abból kiszálló férfi a nyakában fényképezőgéppel odajött hozzánk. Csinált egy csomó képet arról, ahogy egy vödör víz zúdul a fejemre. Felírta a nevünket és másnap a kép megjelent a helyi újságunk címlapján.

Nagyon jó kis kép volt egy dolgot kivéve. A név el volt írva. A kép Nick-ről készült de az aláírásban Phil szerepelt és ez megfosztotta a vidámságtól az egész dolgot. Még most is rosszul érzem magam miatta.

A mondanivalóm lényege ez: Minden körülmények között vedd komolyan a képeidet ÉS a szavaidat. Mindent megváltoztathatnak. Ők alkotják a harmadik hatást.

 

Ez a cikk az Imaging Resource-on jelent meg 2015. március 26-án. A szerző Nick Kelsh, egy kivételes tehetségű oktató és világszínvonalú forográfus, a How To Photograph Your Life alapítója, amely kiváló forrása a megfizethető fotós tanfolyamoknak és tippeknek. Nick tanfolyamait mindenki elvégezheti egyedül a szabadidejében vagy tanfolyamtársaival együtt Nick visszajelzéseivel. Ha tetszik ez a cikk és szeretnéd fejleszteni a fotós tudásodat (és persze beszélsz angolul) akkor látogass el a How To Photograph Your Life-ra és iratkozz fel valamelyik tanfolyamra.

Péter

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*
*
Website